събота, 26 октомври 2019 г.

Недвижими имоти и психология: мъжка и женска логика при покупка

От векове гледните точки на мъжете и жените се различават за всичко - независимо дали става въпрос за явление или обект. Често те са диаметрално противоположни. Това се отнася и за придобиването на недвижими имоти. Как купуват имот мъжете и жените, към кои принципи се придържат? Какви са разликите в поведението им при търсенето и избора на бъдещата покупка, на какво обръщат внимание? Какви характеристиките на помещенията и на района като цяло са важни за едните и незначителни за другите?
Своите наблюдения споделя Иван Василев, управител на агенция Капитал Естейт, член на Сдружение Брокери на Имоти. (Капитал Естейт – Бургас е носител на наградите на сайта www.imoti.net, а именно „Дебют на агенция за недвижими имоти“ за 2015г. и „Агенция за недвижими имоти на годината – малък бизнес“ за 2016г. Иван Василев получи специалната награда на www.imoti.net за Брокер на годината 2018).

Мъжки подход при избора на имот. В практиката съм срещал пет фактора, които определят поведението на силния пол в избора на желания имот.
Фактор 1. Площ.
Много по-важно за мъжете е количеството квадратни метри, а не планировката. Докато жените при оглед на потенциалните жилищата подреждат в съзнанието си мебели и интериорни решения в съществуващото разпределение. Мъжете, от друга страна, са склонни да променят стаи, за да отговаря имота на техните нужди. Например, да съборят стените или преместят санитарни помещения, ако е необходимо. Като цяло, мъжете предпочитат апартамент с по-голяма площ и непрактична планировка спрямо най-добрия компактен имот, така привлекателен за нежния пол.
Фактор 2. Безопасност.
За мъжете винаги е актуален изразът “моят дом е моята крепост“. Жилището трябва да представлява спокойно място, в което да се отпуснете след работния ден и да оставите проблемите на околния свят извън пределите на имота. Пълна безопасност обеспечават охранителните системи — домофон, портиер, видеонаблюдение и др. Значително преимущество на сградата ще се укаже наличието на подземен паркинг.
Фактор 3. Техническо състояние.
Докато отговорността за вътрешния дизайн на имота мъжете почти винаги остават на половинките си или на дизайнер, то техническото състояние ги интересува сериозно. Те не обръщат внимание на интериора, считайки че всички недостатъци ще се премахнат след ремонт. Но подовите настилки, тръбите, санитарията, ел.окабеляването подлежат на безкомпромисна проверка. При търсенето на имот на етап строителство мъжете са още по-внимателни. Те уточняват с продавача качеството на строителните материали, спазването на технологиите и бъдещите експлоатационни разходи.
Фактор 4. Ограничен брой варианти.
За разлика от дамите, мъжете не възнамеряват постепенно и внимателно да проучат десетки или стотици оферти, докато се намери перфектната. Те са склонни да вземат решения бързо, като се фокусират върху резултатите, а не върху процеса на търсенето. Повечето клиенти имат нужда от “хубав имот”. И за да го намерят са им достатъчни от 2-5 предложения. И ако вече е открита оферта, която съответства на няколко важни критерия, то мъжете прекратяват търсенето. Продължаването му се счита за загуба на време.
Въпреки това, много мъже могат лесно да се насочат към покупка на готов и обзаведен имот, за да спестят време от ремонт и оборудване на апартамент "на тапа". Докато почти всички клиентки отхвърлят такава възможност. Тъй като при обзавеждането те изпитват удоволствие и желание да вложат “душата си” във всеки детайл. Също така, жените често не искат да използват мебели и уреди от бившите собственици.
Фактор 5. Уникалност.
На силния пол му трябва нещо изключително, ексклузивно и най-добро, което го има само е един екземпляр. Да може да разказва на приятелите си за своя часовник от лимитирана серия, че живее на 2 минути от Морската градина, за поръчковия автомобил и т.н.

Женски подход при избора на имот. Въпреки факта, че обществото е пълно със стереотипи за мистериозната женска логика, непредвидимото поведение и прекомерна емоционалност на нежния пол, такива митове пречат в процеса на покупка на недвижими имоти.
Фактор 1. Интуиция.
Приемане на максимата, че "жените обичат с ушите си" не се отнася за недвижимите имоти. При избора на апартамент те разчитат на вътрешния глас, а не думите на другите, дори и ако ги казват специалисти. Жените се доверяват само на собствените си впечатления, получени по време на огледи, 3D изображения, макет на сгради и т.н. При посещение на жилища на вторичния пазар, жените постоянно обикалят от стая в стая, стоят и до прозореца. През това време те преценяват дали имотът се вписва в образа на "идеалния дом". И именно интуицията им отговаря на въпроса.
Фактор 2. Идеалният имот.
За разлика от мнението, че жените не знаят какво искат, изглежда, напротив, те много добре знаят какво искат. Отиват в магазина за покупка на зелено палто, но без колебание купуват червена чанта, в случай че идеалното палто го няма, а са открили безупречна чанта. Извод – жилището също трябва да е съвършено. Както отбелязах по-горе, при изборът на автомобил, апартамент и всяко друго нещо, мъжът се фокусира върху резултатите и възнамерява да реши проблема по-бързо. Жената търси Дом-мечта, докато се увери, че е открила най-добрият от възможните варианти. В същото време сравнява потенциалните обекти по голямо количество критерии. Колко и какви мебели могат да се разположат, има ли в близост училица, магазини и т.н. Търсенето приключва, когато “пъзелът” се нареди.
Фактор 3. Обмисляне.
По отношение на недвижимите имоти не действа и “женския“ принцип за импулсните покупки. Под влияние на емоциите дамите са способни да придобиват само незначителни вещи. При избора на имот, жените старателно преглеждат всички предложения, а след това отиват на оглед само на подходящите. Вероятността, че след посещение на 2-3 обекта дама ще се реши на сделка, клони към нула. Дори ако потенциалният обект отговаря на жилищните нужди и има атрактивна цена, жените ще продължат да проучват възможности за още по-съвършен. За разлика от мъжете, които са готови да подпишат споразумение за покупка незабавно, ако имотът отговаря на критериите.
Фактор 4. Спестяване.
Независимо от факта, че жените могат лесно да похарчат малка сума, като по този начин си гарантират по-добро настроение или красив външен вид, разхищения на средства не са предвидени при сериозни покупки, към които се отнася и покупката на имот. Жените се отличават от мъжете по желанието си да договарят по-изгодна цена. Целта е да се спестят средства за покупка на мебели, уреди и довършителни дейности в новозакупения обект.
Фактор 5. Самостоятелност.
Дори ако жената иска мъжът й да плати за покупката, то изборът на имота остава лично за себе си. Защото вероятността той да избере “точния“ имот е малка. А в случай на подарък, тя постепенно свиква с направения от партньора й избор и може постепенно да хареса новия имот с цялата си душа.

Няма коментари:

Публикуване на коментар